JAUME VALLCORBA: ESBÓS BIOGRÀFIC
Els responsables de la revista acadèmica Estudis Romànics de l'Institut d'Estudis Catalans em van demanar l'any passat un resum biogràfic de Jaume Vallcorba destinat a la secció de necrologies d'aquesta publicació. Vaig pensar que el que se'm demanava no era una evocació personal, que ja vaig escriure al blog, sinó una aproximació a la seva vida. Vaig anar als fets, doncs, remenant papers a casa i a Internet, tirant de records propis i de persones que van conèixer Vallcorba, a les quals vaig fer preguntes, i vaig descobrir molt més del que jo sabia o vaig viure. El nou número d'Estudis Romànics acaba de ser publicat en paper i també es pot llegir en xarxa. Transcric aquí l'inici del meu escrit:
Resulta difícil imaginar la cultura catalana des
de la fi dels anys setanta sense la figura singular de Jaume Vallcorba, mort
prematurament als seixanta-quatre anys després de patir un tumor cerebral
fulminant detectat a penes tres mesos abans. Editor llegendari de Quaderns
Crema, professor universitari brillant i escriptor d’obra curta però
consistent, Vallcorba encarna a la perfecció el paper de l’agitador cultural,
de l’home que sacseja consciències i hàbits i aconsegueix fer més rica la
tradició i la societat en què s’insereix. La seva presència sempre va resultar
llampant, a contra corrent, i no passava desapercebuda, però, a diferència de
tants personatges culturals de nyigui-nyogui, plens de faramalla i buits de
contingut, el gruix intel·lectual que hi havia darrere la presència peculiar de
Vallcorba no fa sinó engrandir la seva personalitat.
Fill
de l’enginyer i gramàtic barceloní Jaume
Vallcorba i Rocosa i de Teresa Plana, filla de Constantí, que el 1964 va fundar
l’Empresa Plana de transport en autocar, Vallcorba va néixer a Tarragona el
1949, on el seu pare va estar destinat pel Ministeri d’Obres Públiques entre 1943
i 1946 i on s’havien conegut la mare i el pare, tot i que la família, en què
Vallcorba era el més gran de quatre germans, aviat es va traslladar a
Barcelona. Va estudiar a La Salle Bonanova, on va fer el batxillerat de
ciències i ja va començar a fer-se notar com a lletraferit: en una ocasió, va
escriure un examen de biologia en vers. L’examen va ser qualificat amb un
excel·lent, però l’hermano, després de felicitar-lo, li va dir que no
calia que ho tornés a fer.
Tot
i haver fet el PREU –el curs pont preuniversitari– de la branca de ciències,
va triar estudiar Filosofia i Lletres a
la flamant Universitat Autònoma de Barcelona, segons ell per seguir la qui
seria la seva primera dona, Pucci Vilurbina. Però el cert és que Vallcorba
venia ja d’una tradició familiar profundament lletrada i culta. L’avi patern,
bibliòfil, havia tingut una biblioteca de prop de quinze mil volums, que es va
perdre durant la guerra civil, i el pare, tot i l’ocupació professional com a
enginyer, era un notori lletraferit i va anar aplegant, al seu torn, una àmplia
biblioteca, a la qual va oferir lliure accés al seu fill. Molts títols eren en
francès, llengua que el petit Jaume
parlava també amb una professora de piano que va tenir, en un primera etapa de
la seva condició poliglota, que el va portar més endavant a parlar també
italià, anglès i alemany.
L’adolescent Vallcorba, com
tants joves de l’època, serà seduït per la cultura pop, que ell acabarà
assumint d’una manera molt personal. A cavall entre la literatura, les arts
plàstiques i la música, desenvolupa una inquieta carrera artística amb una
clara orientació contracultural. Amic de Pau Riba, a qui més tard publicarà la
novel·la Ena (1987), participa en concerts del contestatari Grup de
Folk, sorgit als últims anys seixanta com a alternativa als Setze Jutges, i fa
lectures poètiques “integrals”, com “Poeeeetna”, al Club de Joves de Tarragona,
l’estiu de 1968, que ell mateix descriu com un acte que barreja “colors, sons
psicodèlics, olors i gustos”. Dins d’aquesta tendència, el 1972 compra el
taller de serigrafia Aiguadevidre, que el pintor i gravador sevillà Manolo
Gómez ha abandonat, i juntament amb Pucci Vilurbina, Oriol Tresserra i
Alexandre Ferrer s’introdueix en el món del disseny gràfic, que tindrà un paper
rellevant en la seva futura trajectòria editorial. Fins 1975, a Aiguadevidre
s’estampen draps i davantals de cuina que es venen a Detrás, la flamant botiga d’artesania
popular i experimental vinculada a Vinçon, i també es fan estampats pop per a
samarretes de Groc, la primera botiga del dissenyador de roba Toni Miró. També
s’hi imprimeix paper de regal i cartells, com el del primer concert a Espanya
de Frank Zappa, encarregat pel promotor Gay Mercader.
L'article complet es pot llegir aquí.