TOT BERTRANA (1): UN JO I UN PAISATGE
Prudenci Bertrana, L'hereu / Tots els contes / El vagabund. Edicions de la Ela Geminada, 2016/2016/2017.
Ressenya publicada al "Quadern" d'El País el 23 de març de 2017.
Amb l’Any Bertrana,
inaugurat solemnement l’1 de març, s’ha accelerat el ritme d’edició de la
“Biblioteca Prudenci Bertrana”, que reuneix tota la seva prosa: s’han publicat
successivament L'hereu (1931) i El vagabund (1933), les dues primeres novel·les
de la trilogia autobiogràfica Entre la terra i els núvols, i el monumental Tots els contes, tres llibres que ens
situen al cor de la plenitud literària de Bertrana (1867-1941) i que són clau
per calibrar el valor del conjunt de la seva obra més enllà de la sempiterna
referència a Josafat (1906), el seu
gran i durador èxit. Editats amb molt respecte a la llengua de l’autor –a diferència
de les edicions pòstumes “normativitzadores”–, són testimoni d’un magnífic
prosista que, si no ateny l’excel·lència estilística de Ruyra, usa a les seves
millors pàgines un català literari poderós i vibrant, molt genuí i eficaç.
El retorn del Bertrana descatalogat i, de vegades, inèdit
(com alguns dels contes) ajuda a entendre la seva figura superant l’estèril dicotomia
modernisme/noucentisme. No s’està d’etzibar alguna coça als noucentistes, cert,
i, a més, es presenta com una mena de rústic “bàrbar” (un adjectiu que el complau,
com subratlla Xavier Pla en l’excel·lent pròleg que encapçala Tots els contes, on fa una ben fonamentada
lectura de tota l’obra de Bertrana). Però la tirada per la vida a pagès no és
tant ideològica com viscuda, i en això difereix d’un rescatat recent com Eduard
Girbal Jaume, que observa el món rural des de fora, com a hoste vingut de
ciutat. Des de ben petit, Bertrana ha trepitjat la terra i s’atipa de
caminar-hi. Té una comunió quasi panteista amb el paisatge i la natura (un
tret, en realitat, poc modernista), i tant quan la idealitza com quan furga en
la part fosca i miserable (com a “Les masies tràgiques”, de Proses bàrbares) hi ha realitat, emoció
i pietat.
Despatxar Bertrana com un ruralista no té sentit, tot i que és imbatible
quan escriu sobre la natura i el paradís mític dels anys feliços: la finca
familiar de l’Esparra, a la Selva. El vigor, la netedat i la precisió de la
prosa enlairen les narracions de Proses
bàrbares, contes de caça com La bassa
roja o els capítols de L’hereu en
què descriu la pela i la venda dels suros de la propietat, el treball de carbonar
la fusta per treure rendibilitat al bosc o la devastació de l’incendi forestal que
tanca la novel·la. Si Ruyra és el gran prosista de les marines, Bertrana
s’imposa de totes totes en els boscatges.
En contrapartida, hi ha una forta crítica, molt rousseaniana, a la vida urbana
i al desenvolupament capitalista que fa malbé els valors de la societat agrària.
Però Bertrana no ho expressa com un catalanista conservador. Laic i republicà,
és també un caràcter individualista, rampellut i indomable, i traspassa la seva
manca d’adaptació a la ciutat als textos on la fa ser escenari de la narració:
la perspectiva s’enfosqueix, perd tot romanticisme i es torna força sarcàstica,
com en el retrat de Girona que fa a El
vagabund, o a la novel·la curta El
desig de pecar, que té un ambient proper a la recuperada Un film de Víctor Català. També s’eleva
el to retòric de la llengua i, fins i tot, de tant en tant, sembla més imprecisa
i poc polida, com si la incomoditat de Bertrana amb l’experiència urbana es reflectís
en la seva escriptura.
Llegits seguits, els tres llibres mostren la importància del subjectivisme
com a impuls bàsic d’aquest món narratiu. L’autobiografia mig dissimulada de
les novel·les (canvia noms i circumstàncies, però manté els grans trets) està
marcada per l’escassa indulgència amb Innocenci Aspriu, l’àlter ego de Bertrana,
un home gris i mediocre. El brillant inici de L’hereu, un despertar semioníric semblant al de Vida privada de Sagarra, un any
posterior, es resol al final en el fracàs d’Aspriu per salvar les terres. L’anticlímax
s’aprofundeix a El vagabund, on
Innocenci, erràtic, no aconsegueix prosperar a la levítica Girona, però
Bertrana ens regala uns recorreguts per la catedral que il·luminen
retrospectivament l’escenari de Josafat
i l’espaterrant relat d’uns jocs florals a Perpinyà. En canvi, el tremp narratiu
llueix amb consistència sostinguda de cap a cap dels contes, de quatre dècades,
variats i sovint connectats amb les novel·les per personatges i situacions comunes.
Tenir tot Bertrana a mà era una urgència que feliçment estem satisfent.
Ressenya de Violeta, de Prudenci Bertrana